عوامل مهم در خرید و مقایسه پرینترهای اچ پی

همانطور که پیش‌تر در قسمت سوالات مربوط به راهنمای خرید پرینتر اچ پی مطرح کردیم، ممکن است در چاپ عوامل مختلفی برای شما هائز اهمیت باشد، از این عوامل به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

دقت چاپ (Resolution)

دقت چاپ در یک چاپگر، یکی از عوامل مهم در انتخاب چاپگر اچ پی است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطی گفته می‌شود که در هر اینچ مربع از صفحه توسط چاپگر ایجاد می‌شود، که این نقاط روی صفحه، در دو جهت عمودی و افقی چاپ می‌شوند. به همین منظور، در هنگام معرفی دقت چاپ چاپگر، آن را با دو عدد معرفی می‌کنند. مانند ۶۰۰*۶۰۰ که اولین عدد مربوط به دقت چاپ افقی و دومین عدد مربوط به دقت چاپ عمودی است.

امروزه اکثر چاپگرهای hp از دقت استاندارد ۶۰۰* ۶۰۰ پشتیبانی می‌کنند که این عامل باعث به وجود آمدن تصاویری با دقت بالا در حین چاپ می‌شود. بیشتر چاپگرهای جوهرافشان دقتی در حدود ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ نقطه در اینچ را چاپ می‌کنند، اما در مدل‌های جدید چاپگرهای جوهرافشان hp، این نقاط افزایش یافته و به حدود ۱۲۰۰ * ۴۸۰۰ نقطه در اینچ رسیده است.

ولی این نکته را هرگز فراموش نکنید که حتی اگر شما بخواهید که ۸ تا ۱۰ تصویر عکاسی شده رنگی را در چاپگر جوهرافشان چاپ کنید، بیشترین نقاطی که یک چاپگر در چاپ این تصاویر به کار می‌برد، ۱۲۰۰*۱۲۰۰ نقطه در اینچ است و تمام چاپگرهای موجود در بازار از یک کیفیت ثابت در چاپ این تصاویر بهره می‌برند.

به همین علت، تعدادی از سازندگان چاپگر، به همراه دستگاه خود، نرم‌افزارهای جانبی ارائه می‌دهند که به وسیله آن به راحتی می‌توانید تصاویر خود را اصلاح، رنگ آن را شفاف‌تر، و جزئیات آن را در چاپ بهتر نشان دهید و در کل کیفیت بیشتری در هنگام چاپ به دست آورید که این کار تاثیری مانند افزایش Resolution چاپگر دارد.

نحوه بررسی کیفیت چاپ هنگام خرید پرینتر اچ پی

در ادامه مقاله راهنمای خرید و مقایسه پرینترهای اچ پی به بررسی فاکتور دقت چاپ می‌پردازیم، بهترین راه برای بررسی کیفیت چاپ یک چاپگر، تصویری است که بعد از چاپ از چاپگر خارج می‌شود و شخص آن را در مقابل چشم خود می‌بیند. این حالت بهترین نوع قضاوت در دقت چاپ است. چاپگرهای لیزری تک رنگ در حدود ۶۰۰ * ۶۰۰ نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند که این دقت برای چاپ متن و تصاویر سیاه و سفید بسیار مناسب است. دقت چاپ در چاپگرهای لیزری از ۱۲۰۰ * ۱۲۰۰ تا ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ نقطه در اینچ است که با این دقت می‌توانید تصاویر گرافیکی و عکس‌های خود را با بهترین کیفیت ممکن چاپ کنید.

کیفیت چاپ (Print Quality) پرینتر های اچ پی

یکی دیگر از ویژگی هایی که در هنگام خرید و مقایسه پرینترهای اچ پی باید به آن دقت کرد، کیفیت چاپ است. کیفیت چاپ بسته به نوع کارایی و مصارف کاربران، متفاوت است. اگر شما به چاپ متن‌های با کیفیت بالا نیاز دارید. تمام چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید لیزری در بازار متن‌های نوشتاری را به خوبی چاپ می‌کنند. (چاپگرهای لیزری رنگی هم در کشیدن نمودارها و تصاویر دو بعدی گرافیکی بسیار عالی هستند و آنها را به خوبی چاپ می‌کنند.)

در چاپ تصاویر گرافیکی و عکاسی، چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبی برای کاربران عمومی تا غیرحرفه‌ای است. در صورتی که شما تصویر خود را بر روی یک کاغذ گلاسه به چاپ برسانید، در این حالت هم تصویر شما دقیق‌تر و زیباتر به چاپ میرسد و هم مقدار جوهر کم‌تری را مصرف خواهید کرد. اما اگر کاربر حرفه‌ای گرافیکی‌ هستید، به طور قطع به یک چاپگر لیزری نیاز خواهید داشت تا بهترین کیفیت ممکن را به شما ارائه دهد

هزینه هر صفحه (Cost per page)

چهارمین نکته که باید در خرید چاپگر hp به آن توجه کرد، مقدار هزینه‌ای است که برای چاپ هر صفحه ایجاد می‌شود. چرا که این قیمت با مقدار مصرف جوهر، توسط چاپگر رابطه مستقیم دارد. در چاپگرهای جوهرافشان، قیمت کلی جوهر تاثیر زیادی بر روی قیمت کلی چاپگر دارد. به طور معمول، شارژ کارتریج‌های سه رنگ اصلی در حدود ۲۱ تا ۳۰ دلار و شارژ کارتریج مشکی در حدود ۱۲ تا ۳۰ دلار هزینه دارد.

در ایران بعضی از این کارتریج‌ها، به صورت دستی پر می‌شود. بازدهی این کارتریج‌ها در حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ صفحه است که طبق محاسبات انجام شده چاپ هر صفحه متن سیاه و سفید در حدود ۱ تا ۷ سنت و هر صفحه رنگی در حدود ۶ تا ۱۸ سنت هزینه در بردارد. برای این منظور تعدادی از کارخانه‌های سازنده، پیشنهادی در مورد افزایش حجم کارتریج دارند که به وسیله آن حجم بیشتری جوهر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و با آن که قیمت کل کارتریج افزیش می‌یابد، در کل نسبت به کارتریج اولیه در هر صفحه چاپ کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از روش‌های کاهش قیمت چاپ در هر صفحه که توسط شرکت‌های HP ،Epsonوcanon انجام گرفته است، استفاده از کارتریج‌های قرمز، آبی و زرد در چاپگر است که در صورت اتمام یکی از رنگ‌ها، به راحتی می‌توانید هر کدام از آنها را تعویض یا شارژ کنید که این عامل باعث کاهش هزینه تعویض تمام کارتریج‌ها می‌شود.

تعداد صفحاتی که توسط یک کارتریج یا تانر به وسیله چاپگر به چاپ می‌رسد، به عواملی مانند جنس کاغذ که تأثیر زیادی در جذب بیشتر جوهر دارد، حجم صفحاتی که توسط چاپگر به چاپ می‌رسد، مقدار رنگ یا جوهری که در صفحه به کار می‌رود (به عنوان مثال در یک صفحه تمام مشکی حجم بسیار بالایی جوهر مشکی مصرف می‌شود که این عامل باعث خالی شدن جوهر مشکی با سرعت بیشتر می‌شود.) بستگی دارد.

امکانات جانبی چاپگر اچ پی

پنجمین نکته‌ای که باید در خرید و مقایسه پرینترهای اچ پی باید به آن توجه کرد، امکانات جانبی چاپگر است که باعث تسهیل استفاده از آن در کارهای مختلف می‌شود. می‌شود گفت تمام چاپگرهای جوهرافشان، دارای امکانات یکسانی هستند، مانند یک سینی کاغذ که می‌تواند در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ صفحه کاغذ را در خود نگهداری کند، برخورداری از یک حافظه برای ذخیره اطلاعات و امکاناتی از این قبیل که به طور کلی در تمام چاپگرها وجود دارد

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه